Útmutató egy iskolai (cyber)bullying szabályzat megalkotásához

A bullying és cyberbullying jelensége, sajnálatos módon, áthatja a magyar köznevelés rendszerét, és számos diák, szülő, pedagógus szenved a bántalmazás okozta traumáktól. A probléma megoldása kizárólag interdiszciplináris megközelítéssel kezelhető és javítható, amelyhez a pszichológia és a pedagógia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pongó Tamás
Format: Article
Published: 2025
Series:IUSTUM AEQUUM SALUTARE 21 No. 3
doi:10.69695/ias.2025.3.10

mtmt:36402079
Online Access:https://publikacio.ppke.hu/2790

MARC

LEADER 00000nab a2200000 i 4500
001 publ2790
005 20251030105749.0
008 251029s2025 hu o 0|| zxx d
022 |a 1787-3223 
024 7 |a 10.69695/ias.2025.3.10  |2 doi 
024 7 |a 36402079  |2 mtmt 
040 |a PPKE Publikáció Repozitórium  |b hun 
041 |a zxx 
100 1 |a Pongó Tamás 
245 1 0 |a Útmutató egy iskolai (cyber)bullying szabályzat megalkotásához  |h [elektronikus dokumentum] /  |c  Pongó Tamás 
260 |c 2025 
300 |a 16 
300 |a 161-176 
490 0 |a IUSTUM AEQUUM SALUTARE  |v 21 No. 3 
520 3 |a A bullying és cyberbullying jelensége, sajnálatos módon, áthatja a magyar köznevelés rendszerét, és számos diák, szülő, pedagógus szenved a bántalmazás okozta traumáktól. A probléma megoldása kizárólag interdiszciplináris megközelítéssel kezelhető és javítható, amelyhez a pszichológia és a pedagógia mellett a jog eszköztárára is szükség van. Jelen tanulmány célja egy olyan bántalmazás elleni minta-szabályzat kimunkálása, amely közös minimumgaranciákat, kiindulási alapot biztosít az általános és középiskolák számára egy saját, önálló szabályzat elkészítéséhez. Ennek keretében szövegszerűen kidolgozásra került a tanulmány mellékletében egy minta-szabályzat, amelynek elemei organikusan igazodnak a már meglévő jogszabályi környezetbe, valamint kiegészítik azt a bántalmazás tudományos hátterével, elemeivel. Példaként említve, a személyi és területi hatály kérdésnek rendezése mellett, definiálja a szabályzat a bullying és cyberbullying magatartást, valamint a jelenség során gyakran megjelenő megtorlást is. Továbbá, egy ajánlott eljárásrendet is kínál, amelynek finomhangolásával megfelelő módon kezelhetőek a bántalmazási esetek. 
520 3 |a The phenomenon of bullying and cyberbullying unfortunately enmeshes the Hungarian public education system, and many students, parents and teachers suffer from the trauma of bullying. The problem can only be addressed through an interdisciplinary approach, which requires the tools of psychology and pedagogy as well as the tools of law. The aim of this paper is to develop a model anti-bullying policy that provides a common minimum set of guarantees and a starting point for primary and secondary schools to develop their own independent policy. In the annex to the study, a model policy has been drafted, the elements of which fit organically into the existing legal framework and complement it with the scientific background and elements of bullying. By way of example, in addition to addressing the issue of personal and territorial scope, the policy defines bullying and cyberbullying behavior, as well as the retaliation that often occurs in the course of this phenomenon. It also offers a recommended set of procedures, which, if fine-tuned, can be used to deal with incidents of bullying in an appropriate manner. 
856 4 0 |u https://publikacio.ppke.hu/id/eprint/2790/1/2025-03_10_Pongo.pdf  |z Dokumentum-elérés