Az alaptörvényi köztestületek és az alapjogok kapcsolata

Hazánk jogrendszerének nemzetközileg is unikális eleme, hogy az alkotmányozó hatalom két köztestületet, a Magyar Tudományos Akadémiát és a Magyar Művészeti Akadémiát konstitucionális szintre emelte. Ennek az akadémiai eszme vitathatatlan kulturális jelentőségén túl alkotmányjogi értelemben is kiemel...

Teljes leírás

Bibliográfiai részletek
Szerző: Cseporán Zsolt
Dokumentumtípus: Cikk
Megjelent: 2025
Sorozat:IUSTUM AEQUUM SALUTARE 21 No. 2
doi:10.69695/ias.2025.2.01

mtmt:36211819
Online Access:https://publikacio.ppke.hu/2795
Leíró adatok
Tartalmi kivonat:Hazánk jogrendszerének nemzetközileg is unikális eleme, hogy az alkotmányozó hatalom két köztestületet, a Magyar Tudományos Akadémiát és a Magyar Művészeti Akadémiát konstitucionális szintre emelte. Ennek az akadémiai eszme vitathatatlan kulturális jelentőségén túl alkotmányjogi értelemben is kiemelt súlya van, amely a tudomány és a művészet szabadságának mint alapvető jogok tekintetében rajzolódik ki. Ebből kifolyólag a szóban forgó köztestületek közjogi jogállásának megragadásához nélkülözhetetlen e két alapjoggal való kapcsolatuknak a feltárása. Az alapjogi jogalanyiság és az akadémiai önigazgatás viszonya, az egyéni szabadság és az intézményi autonómia terjedelme, végső soron pedig az alkotmányos védelem jogállami szintje is csupán ennek függvényében határozható meg. A tanulmány keretében ezekre a kérdésekre keressük a választ a magyar alapjog-dogmatika mellett a hatályos tételes jogi szabályozás, valamint az Alkotmánybíróság gyakorlatának elemzésén keresztül.
An internationally unique element of Hungary’s legal system is that the constitutional power raised two public bodies, the Hungarian Academy of Sciences and the Hungarian Academy of Arts, to constitutional level. In addition to the indisputable cultural importance of the academic idea, this also has a special weight in terms of constitutional law, which emerges in terms of the freedom of science and art as fundamental rights. As a result, in order to understand the legal status of the public bodies in question, it is essential to explore their relationship with these two fundamental rights. The relationship between fundamental legal entity and academic self-administration, the extent of individual freedom and institutional autonomy, and ultimately the level of constitutional protection under the rule of law can only be determined depending on this. The answers to these questions are being sought in the framework of this study through the analysis of the Hungarian fundamental law dogmatics, the legal regulations in force, and the practice of the Constitutional Court.
Terjedelem/Fizikai jellemzők:19
5-23
ISSN:1787-3223