„Különleges” erények a 10 éves Ptk.-ban André Compte-Sponville nyomán /

A jog és az erkölcs összetartozása köztudott tény. Az erények részei az erkölcsnek, így azok a jogban is megjelennek. Nemcsak a pozitív jogban, hanem a törvényszövegek betűi mögött is. Erényes – a szó hagyományos értelmében – csak az ember lehet. Az ember emberivé válásának szükségszerű feltétele az...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Martonyi Zsuzsanna
Format: Article
Published: 2025
Series:IUSTUM AEQUUM SALUTARE 21 No. 1
doi:10.69695/ias.2025.1.04

mtmt:36184261
Online Access:https://publikacio.ppke.hu/2682
Description
Summary:A jog és az erkölcs összetartozása köztudott tény. Az erények részei az erkölcsnek, így azok a jogban is megjelennek. Nemcsak a pozitív jogban, hanem a törvényszövegek betűi mögött is. Erényes – a szó hagyományos értelmében – csak az ember lehet. Az ember emberivé válásának szükségszerű feltétele az erényesség. A 10 éves Ptk. rendelkezik egy emberképpel, amelyet erényekkel lehet és kell felruházni. Így merül fel az a kérdés, hogy meg lehet-e találni a filozófiatörténet évezredei alatt formálódott erényeket a 10 éves Ptk. soraiban és sorai között. Amennyiben igen, általuk lehet finomítani a Ptk. általános emberképét.Sokféle erénylista létezik. Bővelkedik benne a morálfilozófia történet az ókori görögöktől, a rómaiakon, a keresztény erkölcsfilozófián, a felvilágosodáson, és az azt követő évszázadok változatos filozófiai iskoláin keresztül, egészen a kortárs filozófiai irányzatokig. A mai erény-katalógusok közül a népszerű kortárs francia filozófus, André Compte-Sponville közérthető katalógusa az, ami szélesebb közönséghez eljutott. Az ő listájában fellelhető erények közül az udvariasság, a hűség, a bölcs elővigyázatosság, a mértékletesség, a bátorság, a nagylelkűség és a humor erényeit próbáljuk jogszabályhelyekben felismerni és rövid magyarázattal igazolni. Vannak olyan erények, amelyeket könnyebben azonosíthatunk, és vannak amelyeket szinte lehetetlen megtalálnunk. Az ember az ezeknek való megfelelés által válhat olyanná, amilyennek egy törvényszöveg mögött meghúzódó ideális kiválóságnak lennie kell. Ez a kísérlet –Montaigne-re utalva – segítségünkre lehet abban, hogy jól és helyesen tudjuk játszani az ember szerepét.
The relationship between law and morality is well known. The virtues are a constituent of morality and are therefore also reflected in law. Not only in positive law, but also behind the letter of the law. Virtue, in the traditional sense of the word, can only be human. Virtue is a necessary condition for man's becoming man. The 10-year-old Civil Code provides for a human image whose virtues can be revealed. This raises the question of whether it is possible to find the virtues that have been formed over thousands of years of philosophical history in the lines and between the lines of the 10-year-old Covenant. If so, they can be used to refine the general conception of man in the Civil Code. The history of moral philosophy abounds with lists of virtues, from the ancient Greeks, through the Romans, Christian moral philosophy, the Enlightenment, and the diverse schools of philosophy of the centuries that followed, to contemporary philosophical trends. Of the virtue catalogues available today, it is the popular contemporary French philosopher André Compte-Sponville’s accessible catalogue that has reached a wider audience. From his list of virtues, we seek to identify and briefly explain the virtues of courtesy, loyalty, prudence, temperance, courage, generosity and humour. Some virtues are easier to identify and others are almost impossible to find in the Civil Code. It is by living up to them that one can become what the ideal excellence behind a legal text should be. This experiment – with reference to Montaigne – may help us to play the role of man well and correctly.
Physical Description:15
37-51
ISSN:1787-3223